Monomateriałowość – tak! Ale jak?
Z maszyną Doypack D2100M
Jeszcze parę lat temu ekologia była trendem, który z racji zagrożeń, jakie czekają naszą planetę stała się kluczowym czynnikiem branym pod uwagę podczas projektowania opakowania. Dziś ekoprojektowanie to nie tylko moda, czy świadectwo odpowiedzialności biznesowej, ale również odpowiedź na oczekiwania konsumentów.
Wiedząc równocześnie o trwających pracach nad dyrektywą, która nałoży na branżę spożywczą, chemiczno -kosmetyczną, pet food i inne wymóg stosowania jednolitych materiałów w pełni nadających się do recyklingu, dostosowanie się do tych zmian będzie być albo nie być na rynku.
Jako producent maszyn musieliśmy bardzo szybko zareagować i odpowiedzieć na te zmiany, wprowadzając do naszej oferty maszynę pakującą, dostosowaną do pracy z monofolią.
Nasi klienci poniekąd nas wyprzedzili i zaczęli używać ekologicznych folii na wcześniejszych modelach maszyn, zaprojektowanych do pracy z laminatami. Niestety nie skończyło się to sukcesem, monofolie topiły się, brudząc maszynę, co doprowadziło do unieruchomienia produkcji oraz serwisu maszyny – wyczyszczenia jej i powtórnego dostosowania do pracy na dedykowanych im materiałach.
Dla nas samych nowe tworzywo było sporym wyzwaniem.
Jego właściwości fizyko-chemiczne są różne od laminatów dostępnych od kilkudziesięciu lat na rynku. Laminaty to materiał zbudowany z kilku warstw różnych tworzyw sztucznych. Na rynku występują połączenia PET/PE, PA/PE, papier/PET/PE, można też spotkać laminaty z dodatkową warstwą aluminium lub powlekane uszlachetniaczami lub tworzywami zwiększającymi ich barierowość. Nasze maszyny w zasadzie od 30 lat były przeznaczone do formowania właśnie m.in. z nich saszetek.
Kiedy tylko na rynku pojawiły się monofolie, czyli de facto laminat, w którego skład wchodziły warstwy jednego tworzywa np. LDPE lub HDPE, ale także dwóch, czy trzech tworzyw, które wg klasyfikacji mogą być recyklingowane razem, zaczęliśmy bacznie badać te materiały.
Wiedzieliśmy, że lada moment rynek będzie potrzebował maszyn i my musimy być już gotowi z ofertą.
Monofolie okazały się faktycznie dużym wyzwaniem. Albo nie chciały się zgrzewać w ogóle, albo zgrzewy były nieestetyczne, wstęga folii przechodząca przez maszynę na różnych etapach rozciągała się i dziurawiła.
Po wielu miesiącach testów osiągnęliśmy sukces!
Automat pakujący Doypack do monofolii pracuje, formuje i działa na różnych typach dostępnych tworzyw.
Kolejnym etapem było wgrzanie korka lub struny. Co okazało się również ciekawym aspektem.
Jesteśmy w stanie wgrzać do opakowań z monofolii zarówno korki żebrowane, jak i gładkie, decyzję pozostawiamy naszym klientom.
W sumie zmieniliśmy w naszym DOYPACKU D2100M aż 16 elementów!
Pierwsze maszyny już pracują u naszych klientów.
Jak przed oddaniem każdej z nich do klienta, również w przypadku innowacyjnych doypacków do monofolii, zawsze odbywają się najpierw testy w naszej fabryce na materiałach i produktach, które finalnie mają być pakowane.
Świadomi klienci przeprowadzają również szereg testów zapakowanych już produktów. Kontrola jakości w branżach spożywczej, czy kosmetycznej musi być na najwyższym poziomie i nie ma tu mowy o kompromisach. Wiemy, że produkty spakowane w monofolie na naszych nowych maszynach są poddawane bardzo dużej ilości badań jakościowych. Z rozmów z klientami dowiadujemy się m.in., że zgrzewy są niezniszczalne, opakowania są niepofałdowane, gładkie i estetyczne, również zadruk i uszlachetnienia nie ulegają żadnym deformacjom. Sama wydajność maszyn pozostaje na tym samym, wysokim poziomie!
Jako producenta maszyn do pakowania cieszy nas rosnąca świadomość ekologiczna naszych klientów. Fakt, że zaczynamy wspólnie dbać o planetę jest budujący. Na przykładzie tworzenia nowego Doypacka zrozumieliśmy doskonale, że rozwiązania ekologiczne są trudne we wdrożeniu oraz wymagają czasu, inwestycji oraz wiedzy na temat tworzyw i technologii pakowania. Tym bardziej cieszymy się, że nasi kontrahenci też mają odwagę i ochotę na podejmowanie ekologicznych wyzwań, na wprowadzanie zmian i na ponoszenie kosztów inwestycyjnych.
Warto zaznaczyć, że wdrażanie ekologicznych opakowań to także budowanie wizerunku świadomej i odpowiedzialnej marki. Konsumenci coraz chętniej sięgają po ekologiczne rozwiązania, czerpią wiedzę z rzetelnych źródeł i dostosowują swój styl życia do ekologii. Warto zatem skierować swoje produkty do tej grupy odbiorców, która stanowi duży odsetek wszystkich konsumentów.
Aż 44% z nich jest w stanie zapłacić więcej za produkt w zrównoważonym opakowaniu, do których między innymi należy opakowanie z monofolii!
Jeśli zastanawiają się Państwo nad wprowadzeniem ekologicznych rozwiązań w swojej produkcji, zapraszamy do rozmów. Chętnie doradzimy rodzaj folii, a jeśli już macie wybraną, sprawdzimy, która będzie najlepsza do Państwa produktu.
Wypróbujemy ją na naszej maszynie!
Potraktujemy to jako wyzwanie i chętnie dostosujemy ją do nowych wymagań!